Änglavakt

 I går em åkte vi till Storsien för att hämta älgkött då en älg skulle styckas.
Vi kom lagom till styckningen. 6,5 kg fick vi med oss hem.
Gunilla & Melkers barn ville hälsa på valparna så vi var på gården i pappas föräldrahem och hade ute hela gänget där och vad de busade och härjade och hade superkul tillsammans med barnen :-)
 
 
När vi åkte från Storsien for vi via Kalix och var först förbi hos min farbror Lars-Gunnar & Britt-Marie så de fick se valparna igen, de var till oss och hälsade på när valparna var 4 veckor gamla. Även min kusin Alexander och hans flickvän Eleanor var ut och hälsade på småttingarna :-)
Sen åkte vi förbi hos min syster Maria med familj så att hon fick säga hejdå till sin favorit Panda som flyttar söderut i morgon tillsammans med Astraea.
Efter det åkte vi hemåt.
 
2,5 km före Avafors hände en älgolycka då kvinnan i bilen före oss krockade med en fjolårstjur. En ko var också där och sprang över vägen en bit framför våran bil.
Kvinnan hade en enorm änglavakt då det var väldigt nära att framrutan gav vika men det klarade sig så att älgen flög över och hamnade i diket i stället..
Jag ringde 112 och pratade med dem och de kopplade vidare till polisen, då gav jag kvinnan telefonen så att hon själv fick prata med dem. Martin hade gått för att kolla till älgen så jag gick också dit. Martin stack älgen eftersom den redan var död. Vi markerade platsen med pinnar och en plastkasse. Kvinnans bil hade förutom en nästan totalförstörd vindruta också bucklor på motorhuven samt att ena extraljuset slagits väldigt snett.
Vi stannade kvar med kvinnan och pratade med henne och hjälpte henne.
Jaktledaren för byns jaktlag kom och tog hand om älgen.
Efter ca 2 timmar kom så äntligen hjälpen i form av bärgningsbil som skulle ta kvinnan och hennes bil vidare.
Vi åkte hem och var hemma ca 21.05.
 
Gjorde i ordning hundarnas mat och åt några mackor själva. Sen fick hundarna sin mat och efter det var det väldigt skönt att lägga sig och sova.
 
Jag har lite taskig röst i dag, började få det redan i går och det har nog inte blivit bättre av att stå ute i kylan så länge men det får det vara värt för vi skulle inte kunna fara iväg och lämna en person ensam i mörkret i den situationen! Otroligt skönt att det blev ett lyckligt slut trots allt.
 
Måndag i dag. Grattis till min kära pappa som fyller 64 år! Han fick några lotter av oss  i går.
Martin har börjat jobba igen efter sina 4 veckors semester.
 
Jag ska ta hand om älgköttet i dag.
 
I morgon tisdag så flyttar Asta & Panda söderut. Kommer att sakna dem massor men blir skönt att kunna ägna sig fullt ut åt de 3 som blir kvar här. Så himla roligt att jag äntligen får mitt alldeles egna 4-spann att köra!! :-)
 
Hoppas alla har haft en bra helg!
Kram!
 
 

Kommentarer
Postat av: Kattis

Ska bli riktigt skoj att få följa dig och vaparna som du behåller. Riktigt otäckt med älgolyckan, sitter alltid på helspänn när vi åker bil i skymningen och på kvällen den här årstiden. Försöker spana efter ögon mm i dikeskanter.

2012-09-25 @ 07:55:43
URL: http://katticke.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0