En helg i fjällen

Tidigt på lördag morgon styrde vi kosan mot Björkliden för en helg i fjällvärlden tillsammans med Britta & Lasse.
Vi stannade till i Kiruna för att handla och äta lunch och sen fortsatte vi till slutmålet som var Björkliden.
Vädret var underbart och vi njöt från första stund av den mäktiga fjällvärlden. Checkade in på vandrarhemmet Davvi Dallu där vi skulle bo, tog in grejerna från bilarna och sen åkte vi upp till Hotell fjället för att reka inför söndagen då vi skulle åka skidor upp till Låktatjåkko fjällstation. Vi promenerade omkring lite och njöt av utsikten.
Sen återvände vi till vandrarhemmet där vi tog det lugnt och vilade några timmar innan det var dags att fara upp till hotellet igen för att äta middag. Vi åt buffé och blev ganska besvikna då det mesta inte alls var särskilt gott och det kostade väldigt mycket där uppe. Resten av kvällen såg vi på Hockeymatchen på tv, en match med blandade kändisar som mötte OS-laget från 1994. Sen var det god natt.

Vi steg upp ca 06.30 på söndag morgon. Åt frukost och packade matsäck för att sedan bege oss på skidtur upp till Låktatjåkko fjällstation. En sträcka på 9 km med nästan konstant uppför. Vi startade kl 08.05 och var uppe vid fjällstationen 11.40. Kanonväder och otroligt underbart att vara i fjällen och njuta!
Vi åt lunch där uppe och tog det lugnt i drygt 1,5 tim innan vi började nerfärden. Startade 13.17 och vi var nere vid bilarna kl 15.07 så nerfärden tog 1 tim 50 minuter. Riktigt bra och det var så härligt att åka neråt efter klättringen på vägen upp. Vi var alla jättenöjda efter denna härliga dag på fjället!  :-)

När vi var tillbaka på vandrarhemmet så var det helt underbart med en dusch och rena torra kläder!
Sen packade vi ihop, städare rummet och checkade ut. Vi satt och pratade en stund med värdparet innan vi åkte hemåt. Vi stannade till för att tanka & köpa lite godis i Kiruna och sen var det raka spåret hem.
Vi såg renar, tjädrar och älgar efter vägen. Fotade en tjädertupp och en höna.

Väl hemma packade vi ur bilen. Jag matade hundarna. Vi åt mackor och tittade på bilderna från helgen och sen var det god natt.

Hoppas alla har haft en bra helg!

IKEA med mera...

Igår var vi till Haparanda. Först var vi på Leilani och åt Kinamat tillsammans med mamma. Trevligt och jättegott!

Sen var vi till gallerian på gränsen och köpte bananyoghurt, godis och likör.

Efter det var vi och shoppade på IKEA för presentkort som vi fått i födelsedagspresent & julklapp.
Det blev 4 handdukar, 2 skohyllor samt en fin Orkidé med kruka :-) sen fikade vi innan vi lämnade ikea.

Till sist ett besök på El Giganten för att kolla på ny kamera åt mig. Har ju många år velat ha en systemkamera men dels har de ju varit så dyra tidigare och sen lite otympligt att ha med sig då jag har kameran med mig överallt.
Men till sist bestämde jag mig, nu blev det en systemkamera! Köpt en väska till som jag kan ha över axeln/huvudet eller runt midjan, helt perfekt! :-)
Det blev en Sony A55, demoexet som var det som de hade kvar, den kostade normalt drygt 6000 kr men nu 4297 kr :-)

På vägen hem stannade vi till i Kalix hos Maria med familj där vi fikade & surrade ett tag. Pappa & Ulla kom också dit så vi fick träffa även dem :-)

Tisdag idag. Mulet, blåsigt och regnigt hela dagen.

Jag har fotat en del med min nya följeslagare :-)

Jag är SUPERNÖJD med kameran!! :-)

Hoppas alla har det bra!

Tarro & Isa

Igår och idag har Tarro parat Tjäderfjäderns Isadora "Isa". Nu blir det väldigt spännande att se vad som blir av det!
Valparna föds ungefär till midsommar :-)  gissa om det ska bli roligt att åka och titta på valparna när de är några veckor gamla :-)

Igår var Görgen & Isa hit för första parningen. Det gick jättebra och de satt ihop ca 17 minuter.

Tjäderfjäderns Isadora. Idag träffades vi i Piteå eftersom jag var där på anställningsintervju först.
Det gick jättebra även idag och de satt ihop ca 14 minuter.

Bara att vänta 9 veckor nu då! :-)

Anställningsintervju ja... jag har sökt jobb som skolfotograf och blev uppringd förra veckan av han som är ansvarig för intervjuerna hos Kungsfoto.Kl 10 idag skulle vi träffas på Pite Havsbad.
Intervjun gick bra och det kändes väldigt bra. Garanterat ett jobb jag skulle trivas jättebra med.
Det stora frågetecknet är ryggen... Klarar den av det? Man släpar på 35-40 kg när utrustningen är packad och klar. Och under fotojobben så blir det många konstiga ställningar som kan påfresta på ryggen osv... Fördelen är dock att man är väldigt rörlig, inte ett jobb där man bara sitter eller står hela tiden.
Han ville att jag funderar ordentligt och hör av mig senast i mitten av nästa vecka om hur jag vill göra, om jag känner att jag tror att jag klarar det och fortfarande är intresserad. Om jag fortfarande är det så får vi se om jag får jobb eller inte när de gjort sitt urval.

Efter intervjun åkte jag in till Pite och åt på Max. Sen körde jag omkring lite i väntan på Görgen & Isa.
Vi träffades vid en jakt & fritidsbutik strax utanför stan. När parningen var klar och vi skrivit papper så åkte jag mot Boden. Vi kommer inte att ta någon valp nu då vi vill vänta 2-3 år till eftersom Tarro har flera år kvar än om han får vara frisk & pigg. Så vi tar en parningsavgift istället som motsvarar priset av en valp.

Väl framme i Boden var jag in på Arken Zoo och köpte ett kedjehalsband som passar till småttingarna. Nästa vecka ska jag ta med Nyx på träningen i Gunnarsbyn så att hon får träning inför utställningen jag har anmält henne till den 19/5.

Sen var jag och hälsade på Wickan, Natalie & Casper och vi fikade & surrade.
Hämtade upp Martin när han slutat och så handlade vi lite innan vi åkte hem.

Ikväll är det Let´s Dance. Jag hejar på Håkan! Även Erik & Anna hejar jag på!

Hoppas alla har det bra och får en trevlig helg!

Det töar för fullt

Nu töar det snabbt och föret är borta... trist!
Har kört hundarna en liten sväng både igår och idag. De får hoppa och "simma" sig fram i snön på många ställen.
Myrarna och sjöarna är väldigt blöta nu. Så här såg det ut idag:

Jag tog fram sparkcykeln när jag selat av och satt in hundarna efter turen.
Nu blir det att träna med den så länge det inte fryser på ordentligt igen.

Väldigt roligt att köra släde dessa 2 dagar så "småttingarna" får prova på nya situationer. Nyx har ju tidigare ryggat när man kört där det varit blött men nu springer hon på utan att tveka det minsta! Så härligt. Hon & Nemi fick gå i led tillsammans idag och gjorde det kanonbra bägge två! Duktiga tjejerna! :-)

Ikväll har vi i Hundsektionen startat igång säsongen med gemensam hundträning som vi nu har varje tisdag kl 18.30. Just ikväll var det bara vi i styrelsen som var och tränade. Nästa tisdag kommer förhoppningsvis några barn & ungdomar och tränar. Det är ju väldigt blött just nu så vi kunde inte vara bakiplan utan vi höll till på parkeringen vid brandstationen. Alla hundar skötte sig jättebra. Vi tränade lite lydnad och började träna på programmet som vi ska visa upp på brännbollsyran i juli.

Nu ser jag på tredje finalmatchen mellan LHF & SAIK. SAIK som har 2-0 i matcher leder just nu denna match med 2-1.

Hoppas alla har det bra!

Tjejdag

I dag har jag varit till Luleå och varit på stan och umgåtts med mamma, Catrin, Annica, Julia och moster Berith. Mycket trevligt & roligt har vi haft! :-) Först lite shopping, sen var Anki på tandläkarbesök och efter det var vi på Max och åt hamburgare. Sen promenerade Berith med mig till bilen då jag skulle förlänga p-tiden. Efter det skildes vi åt då Berith skulle promenera vidare och jag gick tillbaka till de andra. Vi fortsatte med lite shopping, jag hittade mig ett fint träningslinne. Sen åkte vi hem till Catrin & Patrik och där umgicks vi och fikade innan jag styrde kosan hemåt.

Martin & jag har sett första finalmatchen mellan Luleå & Skellefteå som slutade med seger till SAIK i Sudden. Men matchens gigant och bäst på plan var LHF:s suveräne målvakt Johan Gustafsson!! GRYM KILLE!!!

När matchen var slut var jag ut och matade hundarna. Sen tog jag mig en dusch.
Nu blir det soffan och tv resten av kvällen.

Martin åker iväg för att jobba natten.

I dag har varit den första helmulna dagen efter flera veckor med soligt & härligt.
Tyvärr är det varmt på nätterna nu också så nu försvinner nog föret väldigt fort då det redan slår igenom väldigt mycket :-(  så snart är det barmarkskörning som gäller med hundarna fram till nästa vinter.

Hoppas alla har en trevlig helg!

SM i Boden (Pagla)

Igår var Martin, jag & hundarna till Storsien. Strålande väder var det!
Jag körde hund upp till jaktstugan på Garberget. Martin & pappa tog bilen runt och åkte skidor de sista kilometrarna. När vi kom upp till stugan så satte vi ut sibbarna på stakeout och Tarro fick sitta fast i ett träd.
Vi satt och njöt i solen, det var +15 på altanen :-) vi drack kaffe, åt mackor och grillade korv. Nästan 3 timmar var vi där och hade det så härligt!
Sen körde jag hundarna tillbaka medan Martin & pappa skidrade till bilen och åkte tillbaka till sien.

Tillbaka vid huset i sien så pausade jag en kort stund och sen så fortsatte jag & hundarna mot Kalix efter skoterleden. Det var jättehärligt att köra i det underbara vädret och njuta.

när vi var framme i Kalix så kom Martin och hämtade oss. Superduktiga hundar som sprang på fint hela vägen!
De låg och vilade gott i bilen sen medan vi åt middag tillsammans med pappa & Ulla innan vi sen åkte hemåt.

Väl hemma så fick hundarna kvällsmat och sen såg vi på Let´s Dance. Jag låg på spikmattan och läste en stund innan sovdags,

Lördag idag.
Britta & jag tog oss en skidtur tidigt på fm. 7,5 km åkte vi. Jätteskönt! Det är strålande väder även denna dag, underbart! Efter skidturen stretchade vi och sen drack vi kaffe.
Sen åkte jag hem för att duscha och byta om.
Britta & Lasse hämtade upp mig och vi åkte till Boden för att se på Teamsprinten i SM i Pagla.
Martin som skulle jobba kväll/natt steg upp precis innna jag for.

Charlotte Kalla, Ida Ingemarsdotter, Emil Jönsson, Daniel Rickardsson med flera var på plats. Tyvärr saknades Marcus Hellner & Johan Olsson. Men det var jättekul att vara där och titta på tävlingarna och se framför allt Emil Jönsson som är så suverän på sprint!

Det blev SM-guld till Charlotte Kalla & Jennie Öberg Piteå Elit samt Emil Jönsson & Johan Edin IFK Mora.

När jag kom hem så gjorde jag mig lite mat och åt medan jag kollade på hockey där Luleå tog sig till final, härligt!! I finalen möter de Skellefteå AIK. HEJA LHF!!!!

Hundarna har fått kvällsmat och nu kollar jag på Fångarna på fortet.

Hoppas alla har en härlig helg!