Mera älgjakt

  helgen var jag också med till Storsien på älgjakten eftersom vi på lördag em/kväll skulle fira min syster sambo Jonas som fyllde 40 år då :-)
 
På lördag morgon ringde väckaren kl 5 för vi skulle samlas kl 6.
Ganska fort så var det en älg på g, en tjur med 4 taggar som sprang över vägen en bit från Krister. En bra stund senare smäller det på västersidan och Jaakko meddelar att han skjutit älgen. Den ligger på andra sidan ån som rinner genom området. Vi beger oss dit allihopa och hjälps åt att få fram älgen för transport till slakthuset.
Med gemensamma krafter och 4-hjulingens hjälp går allt bra, vi fick ta älgen över en smal bro som går över ån och det gick finfint! :-)
 
Efter matrast och flåning av älgen så far vi ut på nytt. Thomas går med sin Finsk Spets Nikke då Mikaels Jämte Zack blivit halt och får vila resten av dagen. Strax efter kl 14 meddelar jag Arne att Martin & jag måste fara och göra oss iordning inför 40-års kalaset. När vi är i huset ringer Melker och säger att några minuter efter att vi lämnade passet så sköt Jaakko en tjur till. Denna gång en fjoling.
 
Vi åker iväg på kalas och det är väldigt trevligt! Vi äter god pastasallad och efter det kaffe & tårta! :-)
Jonas fick fina bra presenter. Vi gav honom en plånbok.
 
Vi åker därifrån vid 19-tiden. När man ska upp jättetidigt på morgnarna under älgjakten blir det tidiga kvällar!
 
 
 
 
På söndag morgon ringde väckaren också kl 5 eftersom vi skulle samlas kl 6 även då.
Jag satt med pappa eftersom Martin skulle sitta i ett väldigt dåligt torn. På väg från bilen till passet ser vi färska spår av ett ensammet vuxet djur som nyligt gått över vägen. Vi sätter oss i tornet och hinner sitta några minuter så hör jag ett knak och så säger pappa -hör du, det lockar ju här bakom!
Vi sitter och lyssnar på lockandet som kommer närmare och det knakar och låter lite... vi väntar oss ko och kalv med tanke på ljudet, men när älgen kommer fram i slyn ser jag huvudet och säger åt pappa att det är en tjur!
Pappa vänder sig ordentligt för att komma åt att skjuta och då ser älgen oss och tittar på oss, pappa avlossar skottet och älgen tvärvänder och springer iväg uppåt. Pappa anropar Arne och frågar om vi ska gå se om vi kan se om det verkar ha träffat. Vi ska göra det så vi går ner och går dit älgen stod vid skottillfället men kan inte se något blod eller andra spår som kan säga att det var en träff. Mikael kommer dit med sin Gråhund Zimba och släpper honom så han får söka, de går iväg och efter bara 2 minuter skäller Zimba och strax därefter säger Mikael att tjuren ligger död! Grattis pappa till en tjur! :-) En bra 65-års present kan man säga eftersom han fyller år på tisdag! :-)
Vi promenrar till älgen som bara ligger 200 m bort. Pappa sticker älgen och tar ur den. Arne kommer med 4-hjulingen och alla hjälps åt att lasta älgen på vagnen för transport till slakthuset.
I och med denna tjur så har vi skjutit fullt vuxna och har bara kalvar kvar.
De sparar vi till oktoberjakten så de hinner växa till sig lite. De flesta kalvar vi sett hittills i höst har varit jättesmå.
 
Efter att älgen är flådd och upphängd så sitter vi ett tag vid elden och surrar. Det bestäms att vi styckar på söndag kommande helg. 3 tjurar samtidigt, det har nog aldrig hänt, eller i alla fall så är det läääänge sen!
 
 
 
Martin & jag far över till huset och packar ihop våra grejer. Sen åker vi till Kalix för att vara hos pappa & Ulla ett tag och äta middag där innan vi åker hem. Passar bra eftersom vi inte kan fara dit på tisdag och gratta honom då.
Vi hinner även träffa min kusin Magdalena och surra med henne och min farbror L-G och hans fru B-M ett tag. Alltid trevligt! :-)
Gott med färsbiffar & potatis till middag! Sen åker vi hemåt innan det blir mörkt.
 
Måndag idag. Väckaren ringde 04.30 då jag skulle skjutsa Martin till Boden eftersom skulle åka tåg upp till Kiruna där han är hela veckan. Sen är han även borta hela helgen så han kommer inte hem igen förrän måndag em/kväll då jag hämtar honom i Boden.
 
Jag har varit ut med hundarna nu på dan. Det började regna strax efter att vi vänt hemåt så jag hann bli ganska kall då det stundtals regnade ganska mycket. Men kul var det i alla fall, hundarna var jättepigga och glada! :-)
 
Tarro fick mat när jag kom hem och så lagade jag mig mat och åt jag med.
Ska snart gå ut och ge tjejerna mat också.
 
 
OBS! Verkar vara nåt gorm med bilddelen i bloggen denna gång så det är inte säkert bilderna syns som jag lagt ut.
 
Hoppas alla har det bra!
Kram!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Vad roligt att det var sådan action. Och att ni fick höra en tjur som lockade! Trevligt också att hundarna är pigga och glada när du kör dom =)

2013-09-30 @ 21:12:50
URL: http://jaktliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0