Mina tänder

För er som inte vet kan jag ju berätta lite om mina tänder, förstår att man blir nyfiken på vad det innebär när jag skriver om skruvar & implantat.

Jag är född med något som heter Occulodigitalis syndrom och därav var mina egna tänder jättesmå och gula med mycket infektioner osv... jag har tillbringat måååååånga långa timmar i tandläkarstolen under hela min ungdom!
Det har borrats, rensats med diverse olika små föremål, krafsats och petats, rotfyllts och lagats, sugits och putsats osv...
När jag blev vuxen startade processen med att först dra bort alla tänder för att sen operera in titanskruvar, eller fästena för skruvarna rättare sagt, implantaten! Först i underkäken där jag har 6 stycken. De fick läka fast i 6 månader innan det skruvades fast en tandbro. Sen överkäken, som hade för lite ben så då tog de en benbit från min högra höft och satte in i käken som sen fick läka i 6 månader. Jag fick gå med kryckor nån vecka då höften var försvagad ett tag därefter.
När benets läkts fast sattes det dit 5 st skruvfästen som i sin tur fick läka fast i 6 månader innan tandbron skruvades fast.
Man har fått utstå väldigt väldigt mycket men jag har aldrig haft någon tandläkarskräck utan jag har kunnat somna medan de hållit på i munnen :-)  Det enda jag haft lite problem med är när de dragit tänder för det tycker jag är lite jobbigt. Annars är allt bara a piece of cake ;-)

Ja där har ni historien i en kort men konkret sammanfattning!
Hoppas ni blivit lite klokare! :-)

Tisdag idag. Jag körde ett träningspass på morgonen, mest övningar med gummiband men även lite med boll och hantlar. Skönt!!

Har nyss varit ute och rastat hundarna.

Martin ligger och sover då han kom hem sent inatt/väldigt tidigt på morgonen.
Han ska iväg och jobba sent ikväll igen. Bara kvälls/nattjobb denna vecka.

Lördag-söndag åker vi på våran årliga Stockholmstripp då vi shoppar julklappar, äter ute med goda vänner eller kusiner, hälsar på min äldsta och en av mina absolut bästa vänner Jessica och hennes familj, bor på hotell och bara har det bra!  :-)


Hoppas alla har det bra!
Kram!






Kommentarer
Postat av: My

Ha en fin dag du med :)

2011-11-23 @ 10:17:12
URL: http://fromdepptopepp.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Oj, jag som tycker jag haft tillräckligt mycket helvete med EN skruv & några halvtrasiga tänder pga en cykelolycka när jag var liten, och för dig har allihop krånglat. :-/

Mysigt med stockholmstrippen, hoppas ni får det bra!

2011-11-26 @ 14:53:00
URL: http://keikiria.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0