Älgjakt

I dag har jag äntligen varit med på älgjakten, så roligt och härligt!! :-)

Tyvärr fick vi ingen älg men hade igång flera stycken. Bland annat en 20-taggare som for över på grannmarken där de sköt den. Tänk vad roligt det hade varit att få se den tjuren! Har sett en 22-taggare en gång och de är mäktiga de rikigt stora tjurarna!

 

 

Martin & jag fick påhälsning på passet av en Gråhundshane från ett grannlag och pappa fick påhälsning av en Gråhundstik. Ägarna kom också förbi så vi pratade med dem en stund innan de åkte iväg med hundarna.

 

Efter några timmar blev det omgruppering då Zack skällde mot Klinthållet till... Efter ännu ett tag så small det och Melker meddelade att han skjutit på en kalv... det blev dock bom så kon & kalven sprang vidare tillsammans. Två i laget såg dem ett bra tag senare när de korsat vägen.

När jakten bröts så for Martin & jag snabbt över till andra sidan och kollade till Selene & valparna, det visade sig att Selene hade smitit ut och med henne två av valparna och de hade varit på granngården och jagat häst... Morr och spott! Dumma Selene! Inte lära småttingarna såna dumheter! Det var protester från hennes sida eftersom hon inte fick följa med när vi for iväg och jagade... Då tog vi hundarna med oss i bilen.

Det blev dock bara käka & surra vid slakthuset och sen for alla hem för dagen. Kl 7 imorgon är det samling igen. Jag gjorde dock som så att jag tog hundarna och åkte hem. Vill inte riskera fler dumheter! Så i morgon åker jag och hämtar Martin mitt på dan och sen åker vi till Luleå för att gratta älskade Julia som fyller 4 år! :-)

Hoppas alla har det bra!

Kram!

 

 


Kommentarer
Postat av: Eva

Man undrar vad "gamlingarna" håller på med!
Själv har jag varit spårläggare både lördag o söndag.
Plockade fram vagnen för att köra tjejerna så att de skulle få "sitt", Ronja skrek och skapade sig så att jag plockade ut henne först.
Hade plockat fram selar och halsband som vi brukar.
Öppnade stalldörren och höll Ronja i nacken som jag brukar, men Astan o Pandis var också på väg ut ...
Släppte greppet om Ronja 2 sekunder ......
Sagan, Rana,Siri och jag var ute med vagnen och letade, men regnet vräkte ner och det blev mörkt så fort :(
Ringde polisen när alla doggsen fått mat.
Tyckte det lät konstigt vid dörren när jag kom ut ur duschen, så efter dryga 6 timmar stod en blöt, trött, mögskitig, illaluktande Ronja utanför dörren ...
Gangsterbrudar :)

2012-10-15 @ 15:38:07
Postat av: Kattis

Fina bilder från älgjaktsturen. Jag har aldrig varit med på någon älgjakt bara tjyvprovsuttit på nåt älgpass när vi varit ute på fågeljakt. Kan ju tänka mig att det kan vara både långtråkigt men samtidigt spännande. Kan ju kanske komma en lavskrika på besök eller nåt!

2012-10-16 @ 21:13:33
URL: http://katticke.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0