En helg i fjällen

Tidigt på lördag morgon styrde vi kosan mot Björkliden för en helg i fjällvärlden tillsammans med Britta & Lasse.
Vi stannade till i Kiruna för att handla och äta lunch och sen fortsatte vi till slutmålet som var Björkliden.
Vädret var underbart och vi njöt från första stund av den mäktiga fjällvärlden. Checkade in på vandrarhemmet Davvi Dallu där vi skulle bo, tog in grejerna från bilarna och sen åkte vi upp till Hotell fjället för att reka inför söndagen då vi skulle åka skidor upp till Låktatjåkko fjällstation. Vi promenerade omkring lite och njöt av utsikten.
Sen återvände vi till vandrarhemmet där vi tog det lugnt och vilade några timmar innan det var dags att fara upp till hotellet igen för att äta middag. Vi åt buffé och blev ganska besvikna då det mesta inte alls var särskilt gott och det kostade väldigt mycket där uppe. Resten av kvällen såg vi på Hockeymatchen på tv, en match med blandade kändisar som mötte OS-laget från 1994. Sen var det god natt.

Vi steg upp ca 06.30 på söndag morgon. Åt frukost och packade matsäck för att sedan bege oss på skidtur upp till Låktatjåkko fjällstation. En sträcka på 9 km med nästan konstant uppför. Vi startade kl 08.05 och var uppe vid fjällstationen 11.40. Kanonväder och otroligt underbart att vara i fjällen och njuta!
Vi åt lunch där uppe och tog det lugnt i drygt 1,5 tim innan vi började nerfärden. Startade 13.17 och vi var nere vid bilarna kl 15.07 så nerfärden tog 1 tim 50 minuter. Riktigt bra och det var så härligt att åka neråt efter klättringen på vägen upp. Vi var alla jättenöjda efter denna härliga dag på fjället!  :-)

När vi var tillbaka på vandrarhemmet så var det helt underbart med en dusch och rena torra kläder!
Sen packade vi ihop, städare rummet och checkade ut. Vi satt och pratade en stund med värdparet innan vi åkte hemåt. Vi stannade till för att tanka & köpa lite godis i Kiruna och sen var det raka spåret hem.
Vi såg renar, tjädrar och älgar efter vägen. Fotade en tjädertupp och en höna.

Väl hemma packade vi ur bilen. Jag matade hundarna. Vi åt mackor och tittade på bilderna från helgen och sen var det god natt.

Hoppas alla har haft en bra helg!
Kram!

Postat av: carina jonsson

Vad roligt med ny kamera och att du är nöjd :) Fina bilder.Spännande med jobbet,du kanske ska prova i allafall och se OM du klarar av det ? Parning på G,spännande :) Nu är Myra och jag hemma igen efter promenaden och jag ska ta itu med huset och sen blir det nog en sväng till affären.Sköt om dig/kramar om

2013-04-29 @ 12:09:35
URL: http://www.svartangel.n.nu
Postat av: Kattis

Wow, vilken underbara bilder. Jag ryser när jag ser dom. Tycker att det är så fantastiskt vackert i fjällen. Längtar verkligen att få åka mer till fjällen.